Orbán (Orsós) Viktátor, a Magyar nemzet árulója, a cigányseggek nagy nyalója, a "Vezér" !

Orbán (Orsós) Viktátor, a Magyar nemzet árulója, a cigányseggek nagy nyalója, a "Vezér" !
Diktátor Orbán (Orsós) Viktátor, aki a cigányseggek nyalásával szerez szavazatot ! FaszfejekIdiótákDebilekElmebetegekSZövetségének elnöke, és a Gánti kőbányák Ura és a Tokaji szőlők mestere a megszerzés terén ! Az Olajszolgák fejedelme, a Cigányok tiszteletbeli Vajdája, és a Magyarok Hóhéra ! A Gazdagok Pártjának a "nemes" Vezetője, Lázár Jó Party patrónusa, és a vidéki Magyarok elárulója !

A két örök összetartozó ! Orbán Viktátor Kezet csókol Botox Lendvai MSZP-nek !

A két örök összetartozó ! Orbán Viktátor Kezet csókol Botox Lendvai MSZP-nek !
Mottójuk: Lopjunk és mutyizzunk együtt, és szarjunk rá, ha éhendöglik a magyarság ! Csak a zsebünk legyen tele, had korogjon a magyar bele !

A színeség nem gyönyörködteti a magyarságot ! A Liberális Mocskok Pártja valódi arca !

A cigányok hadat üzentek Gyöngyöspatán !

A cigányok hadat üzentek Gyöngyöspatán !
Gyönygyöspatai cigányok igazi arca, de ilyen a többi cigány is ! Folyamatosan frissitve ! Az "álrettegő" cigányok mocsokságai a kezdetektől napjainkig ! KATTINTS A KÉPRE ÉS A LAPON TALÁLOD MAGAD ! CIGÁNYOK NEM KÍVÁNATOSAK, ŐK OLVASSÁK CSAK A C-PRESS HAZUGSÁGAIT !

A Hazám zászlója !

A Hazám zászlója !
Ez az igazi Magyarország zászlója ! És ez is marad ! Bűnöző cigányokat bántani nem kell félnetek jó lesz !

Ennek a blognak csúfolt valaminek a leírása !

Ez a kis firkálmány útmutató ehhez a blognak nevezett Anti C-Presshez !
Vedd komolyan ! Ne a bloggot hanem az ide leírt tájékoztatót ! Ha nem vársz semmit ettől a blogtól, azt itt teljes mértékben megkapod ! :-)

Ha személyeskedni vagy beszélgetni akarsz, azt tedd a Kondaoldalon, az oldal linkjét megtalálod fentebb ! Ha a témához akarsz valamit írni, azt tedd szintén a Kondán ! Ez a blog valóban tingli-tangli, nem szorítkozom az olvasókat saját gondolataimmal való fárasztására, hanem csak merítek az általam olvasottakból, ezekből csemegézek. Azokat kommentálva teszem ki a videókat és az írásokat. Komoly szakmai írásokra itt ne számíts ! Ahhoz ész kéne, de a bírálóim szerint nekem az nincs ! A bírálóimnak sincs ! :-) De esetleg a linkajánlómon találsz magadnak igazi blogokat is, amelyek kielégítik a tudás szomjadat ! Ez a blog főképpen magamnak íródik, hogy pár év múlva emlékezek az eseményekre, és ne valami meghamisított szarral próbáljanak megetetni ! Ha nem tetszenek a számomra írt írásaim, úgy húzz innen az anyádba ! Én így látom a dolgokat, és ha ez neked nem tetszik, vagy esetleg más a véleményed, úgy vedd tudomásul, HOGY SZAROK A TE VÉLEMÉNYEDRE ! MÉG EGY FONTOS ADALÉK EHHEZ A BLOGHOZ ! A CIGÁNYOK NEM TELJES RÉSZÉT OSTOROZOM ITT, HANEM CSAK AZOKAT A SZUTYKOS CIGÁNYOKAT, AMELYEK KÉPTELENEK A NORMÁLIS MAGYAR-CIGÁNY EGYÜTTÉLÉSRE ! HOGY HÁNY SZÁZALÉKRA VONATKOZIK A MEGÁLLAPÍTÁSOM ? AZT MAJD A JÖVŐ ELDÖNTI ! ÉN 2%-RA TIPPELEK, KÖRÜLBELÜL ANNYIAN ÉLNEK NORMÁLIS, EMBERI, HASZNOS, BECSÜLETES ÉLETET MAGYARORSZÁGON ! HOGY EZ RASSZIZMUS ÉS KIREKESZTÉS ? LEHET HOGY NEM KIREKESZTÉS, CSAK FELISMERÉSE ANNAK, HOGY A TÖBBI PRIMITÍV CIGÁNY SOHA SEM FOG HASZNOS TAGJA LENNI A TÁRSADALOMNAK ? MEGMARADNAK A SAJÁT SZINTJÜKÖN, AMI VALLJUK BE, LEHET HOGY ÁLLATI SZINT ALATT VAN ?


2010. július 9., péntek

Előítéletek a cigányságról !

Ez a cikk a 168 óra online oldalról lett felmásolva !

Takács Edina írása

Társadalmi összjáték
Sztereotípiák a cigányságról
Szociális szakmák: a cigányok robbanásszerű növekedése jön

A cigányságról alkotott sztereotípiánk, előítéletünk az elmúlt évtizedekben szinte alig változott. Neves cigánykutatók felhívják a figyelmünket arra a tévhitre, hogy azért mert a nem cigányok világából a cigányok „világai” láthatatlanok, ez nem azt jelenti, hogy a cigányok sem látnak „minket” (nem cigányokat). A cigányok legalább két világban élnek, vagyis, azóta interkulturálisak, amióta cigányok.
Lassan megértjük, hogy közös jövőnk alakításában a legnagyobb szerep a megismerésnek és megértésnek jut. Teresa San Román évtizedekkel ezelőtt íródott tétele szerint a cigányok mindig legalább „két világban” élnek: a saját közösségükben, és az azt körülvevő nem cigányokéban. A nemrégiben Kemény István díjjal jutalmazott antropológus, az ELTE tanszékvezető tanára, Prónai Csaba szerint: „ A kulturális antropológiai kutatások megmutatták, hogy a nem cigányok mennyire tudatlanok a cigány kultúra vonatkozásában, ha ez számukra ismeretlen. A tanárok nincsenek felkészítve arra, hogy szembenézzenek az ilyen kihívásokkal. Ráadásul általános, minden cigány kultúrára egyaránt érvényes törvényszerűségekkel sem lehet őket ellátni, hiszen a helyzet cigány csoportról cigány csoportra változhat.”

Ha visszatekintünk a cigánygyerekek iskoláztatásának történetére, azt tapasztaljuk, hogy a valódi problémákat kiváltó okok orvoslása terén, alig történt változás. Magyarországon az 50–es évek végéig az iskolaköteles cigánygyerekek többsége nem vagy rövid idegi járt iskolába. 1960 táján a felnőtt cigányok jelentős része alig, vagy egyáltalán nem tudott olvasni. 60-tól a 70-es évek közepéig elindult a tartós iskolalátogatás folyamata. Ugyanakkor a poroszos iskolarendszer nem tudott mit kezdeni az iskolába járó cigánygyerekek létszámnövekedésével, a gyakran nyomorból érkezők különleges problémáival. Egyedüli válasza az elkülönítés, a kisegítő osztályok létrehozása volt. Elméletben, ide csak szakmailag bizonyítottan gyengébb szellemi képességgel rendelkezők járhattak volna, de ennek a jogszabályi feltételnek sem tettek eleget, így lehetett ez az iskolarendszeren belüli elkülönítés eszköze. Bár a 80-as évektől a tanügyigazgatás szigorította a szabályait, ez szinte alig változtatott a cigánygyerekek megítélésén.




Miután nagy részük nem járt óvodába, azokat a készségeket, és azt a fejlettségi szintet nem érték el, mint az óvodába járó társaik, így útjuk egyenesen ezekbe a kisegítő osztályokba vezetett, ahol gyakran kevésbé felkészült pedagógusok tanítottak. Ha időközben kiderült, hogy a gyermek szellemileg teljesen megállja a helyét a normál képzésben, akkor sem kerülhetett vissza. Igazi zsákutca volt. Az iskoláztatási hagyományok hiánya, és az ilyen jellegű rossz iskoláztatási emlékek vezettek és vezetnek ma is a gyakori hiányzáshoz, a hiányzás legtöbbször a bukáshoz, évismétléshez, ami újabb problémát szül: a túlkorosságot.

Mindezek ellenére 1971-től 1994-ig 25%-ról 77%-ra nőtt a 20-29 évesek körében az általános iskolai végzettség megszerzése. Nem valószínű, hogy a cigányság széles körében ismertté vált Kemény István 1971-ben végzett első és legnagyobb cigánykutatásának eredménye alapján született jóslata, mely szerint a képzetlen munkaerőket lehetetlen lesz elhelyezni. Sokkal valószínűbb, hogy saját maguk értették meg, ahhoz, hogy a többségi társadalomban gyermekük eséllyel indulhasson, tanulni kell.

A Pont kiadó a rendszerváltás után 1994-ben azzal a céllal jött létre, hogy olyan hiányterületeket fedjen le, amivel akkoriban alig foglalkoztak. Így jött létre a Gyermekekről gyermekekért sorozat, a Fordulópont kiadványok, az identitás-kereséséről szóló könyvek és a roma témájú könyvek, az INTERFACE párizsi kutatóintézet programjába bekapcsolódva, mely 12 országban 12 nyelven jelenteti meg a cigánykutatás és szociográfia témájú könyveit. Szávai Ilonát, a PONT kiadó főszerkesztőjét kérdeztük a cigányság mai helyzetéről, a felzárkózás lehetőségéről.

– Kis szegmensekben nem lehet nézni a dolgokat. A problémák nem változtak, sőt a mai helyzetben még inkább előtérbe kerültek. Nehéz a cigánygyerekeket bevinni az óvodába, hiszen a roma családok ma is nagycsaládban élnek, mindig van otthon nagyszülő, nagy testvér, ezért fölöslegesnek tartják az óvodát. Ugyanakkor az óvoda az iskolára készít fel, már kiscsoportban készségeket alakít ki a gyerekekben. Ha a cigánygyerek nem jár óvodába, biztosan hátránnyal indul az iskolában. Be kell csalogatni őket, de ez egyre nehezebb most, amikor nincs elég óvoda, elég munkahely. És megint ott vagyunk, hogy nem lehet csak külön nézni az egyes szegmenseket, az egyes problémákat, nem lehet csak egy szeletét nézni az egésznek.

– Ma már a legtöbb cigánygyerek elvégzi az általános iskolát, sőt többségük továbbtanul. Hogy lehet teljessé tenni a felzárkózást?

– Cigány gyerekek beiskolázása nem cél, a cél az oktatása és nevelése. A mostani fiatal szülők már tudnak írni-olvasni, és belátják, hogy a gyerekeiknek, sőt nekik is tanulniuk kell. A mai harmincas szülőkkel már nincs olyan gond, mint a mai hatvanas nagyszülőkkel, akik még esetleg nem tudnak olvasni. A problémákat viszont csak együtt lehet kezelni. A gyerek valahogy megtanul olvasni, de mit csinál az írástudatlan nagyszülőkkel, akiknek nem jelent semmit az olvasás. Nem segíthetünk úgy, hogy csak a gyereket nézzük, és nem látjuk a családot, vagy csak a pedagógust nézzük, és nem látjuk a pedagógusképzést és továbbképzést. Csodálatos, hogy létezik romológia szak a roma kultúra iránt érdeklődőknek, de a problémát csak úgy lehet megoldani, hogy az egyes embert, a rendőrt, a pedagógust, szociális munkást megtanítjuk, hogy mitől roma a roma, ami nem egyenlő a szegénységgel. A pedagógusnak is tudnia kell, hogy a roma gyerekek a hagyományos családi környezetben remekül megtanulnak számolni. Az iskolában ezeket a készségeket kellene továbbfejleszteni, kiaknázni, és megtanítani, azokra amit otthon nem tanul. Ha nem erőssége az olvasás, de erőssége a számolás, a kézművesség, a zene, akkor azokat kellene előtérbe helyezni. Minden gyerek szintjén újra kell definiálni a dolgokat, azt kell értékelni, ami nagyon erős.

– Mit tehet a pedagógus, ha a gyerek túl sokat hiányzik?

– El kell valahogy érni, hogy ne hiányozzon, de semmiképp nem a gyereket kell büntetni. Ha pedagógus jó kapcsolatot alakít ki a szülőkkel, segít megérteni az iskolai szabályokat, miközben ő is megérti a szülőket, akkor együtt tudják ezt a problémát megoldani. Ehhez azonban rugalmasnak kell lenni a társadalomnak, a törvényeknek, mert ezek nélkül nem jöhet létre változás.

– Mit tehet a pedagógus, amikor az iskolával szemben már a szülőknek is előítéletük van?

– Ez is egy összetett probléma. Nem biztos, hogy a pedagógus tudja, hogy mi okozza a szülőknek az iskolával szembeni ellenállását. Nagy baj van pedagógustársadalomban, szükség lenne a pedagógusok ciklikus továbbképzésre. Az elmúlt időben olyan továbbképzésekre jártak, ami nekik tetszett, és nem olyanra, ami a műveltségbeli hiányaikat pótolta. Hiába a jó képzés, ha húsz év úgy telik el, hogy nem képezi tovább magát.

– A hagyományos cigány felfogás szerint a nevelés, oktatás a családban történik, az iskola csak tanít. Teresa San Román 1997-ben írta: „az alkalmazandó kulturális normákat és az alapvető gazdasági stratégiákat” tanítanak meg gyermekeiknek. Léteznek olyan cigány hagyományok, amik kifejezetten szembefordulnak az iskola szerepével?

– A hagyományaikról húszéves késéssel gondolkodunk. Ugyanakkor részben megmaradt náluk az a felfogás, hogy nem olyan fontos az iskola az életben való érvényesüléshez. Egy lány dolga, hogy férjhez menjen, gyereket szüljön, és jó családanya legyen. De, még ha így is alakul, akkor sem marad ki a kultúrából úgy, mint aki írástudatlan. Tévét néz, magazinokat olvas, és abban a pillanatban, hogy gyereke lesz, egy másik kulturális vonzáskörnyezetbe kerül be, a kisgyermekes szülők társadalmába. Arra kellene koncentrálni, mit tudnánk nyújtani nekik, ami nem engedi lemorzsolódni, amivel megtarthatja azt az igényességet, amit az alapképzésben megszerzett, és milyen módon motiválhatnánk a továbbtanulásra. A megfelelő képzettséggel lehetősége nyílik elhelyezkedni a munkaerőpiacon, ezzel megteremtheti az anyagi biztonságát, és segítséget nyújthat gyermeke továbbtanulásában. Kutatások igazolták, hogy a családban egy főre jutó munkajövedelem mértéke erősen befolyásolja az iskolai fokozatok elvégzésének esélyét. (A szegénység csapdájában 2004.)

– Milyen területek, milyen szakmák lehetnek kitörési pontok számukra?

– Szociális szakmákban való elhelyezkedésük pont a családcentrikusságuk, a remek kapcsolattartó képességeik miatt, robbanásszerűen fog fejlődni a cigány tanulók körében. Ráadásul náluk jobban nem sokan ismerik és értik a problémákat, gondokat. Ezek a munkák nem kifejezetten 8 órás irodai munkák. És ismét a probléma egy fontos szeléhez érkeztünk. Munka és állás viszonyának, különbségének felfogásához. Európai hagyományokban felnőtt ember stabil munkahelyre vágyik, stabil fizetésre, és nem arra, hogy egyszer dolgozik, és annak a honoráriumából él ameddig bír. A cigányságban ez mindig így működött, ezért nem bírják annyira a kötöttségeket. Fontos, hogy közösen fogalmazzuk újra és teremtsük meg az új hagyományokat. Nem egyszerű dolog. Ez egy társadalmi összjáték eredménye lehet csak.

– A PONT kiadó könyvei mennyiben segíthetnek ebben? Eljut a legfontosabb helyekre, a pedagógusokhoz?

– Ha Magyarországon megjelenik egy könyv a cigányságról általában a romák kezébe akarják adni, pedig a cigányság nagy része nem olvas, alulképzettségük folytán nem nagyon vannak benne a társadalmi körfogásban. Nem a cigányoknak van gondja saját magukkal, hanem a többségi társadalomnak, vagyis a többségi társadalomnak kellene olvasni. Önkormányzatban dolgozóknak családgondozóknak segélyezésben dolgozóknak, pedagógusoknak kellene tudniuk, mi a cigányság, és milyen problémáik vannak.
Leginkább a pedagógusképzésben kellene ennek megjelennie, hiszen a pedagógus találkozik a gyakorlati problémákkal, az agresszív gyerekkel, a szülővel, aki bemegy és felpofozza a tanárt. Rengeteg pedagógiai módszer létezik, de egyik könyv sem tud receptet adni az egyes esetek megoldására. Ismereteket tágít, beindítja a fantáziát, újabb megoldáskeresésre ösztönöz. Ezért csodálatosak Jean-Pierre Liégeois, Diósi Ágnes, Békési Ágnes könyvei, az identitás kereséséről megfogalmazásáról szóló könyvek, hiszen saját identitásunk függvényében tudunk a másik identitásáról beszélni, azt megérteni. Liégeois: Romák Európában című könyvében megfogalmazza, hogy a kultúrák együttlétezésének tényével az iskolának is számolnia kell, és fel kell készítenie a jövő nemzedékeit egymás kulturális értékeinek megértésére, tiszteletére. Fontos lenne, hogy a pedagógusképzésekbe, továbbképzésekbe bevonják ezeket az ismereteket. A kultúrát, az oktatást, az egészségügyet, az egész embert egységében kell látnunk. Csak ebben a kontextusban van esélye cigánypolitikának, csak úgy, ha nem leszakadó ágként kezeljük.

Teresa San Román szerint a jövőben cigányok elfogadása, kultúrájuk megértése a fontos ! Rendben ! Magyar, basszál dolgozni, basszál betartani a törvényeket, támogasd a rablást, a nemi erőszakot, szard le a tanulást, szülj egy csomó gyereket, és egy kicsi gyilkolászás is belefér ebbe a felsorolásba és kultúrába ! No, megengedhető egy kis tanár, rendőr, mentős, orvos, nyugdíjas verés is ebbe a felsorolásba, de csak azért hogy ne lógjunk ki a jelentős cigánykultúrából, illetve a cigányság magasrendű kultúráját megfelelően megérthesük, bele tudjunk érezni abba hogy milyen is lehet a szegény elnyomottak élete ! Valóban, a tanárok nincsenek felkészülve arra, hogy a cigánygyerekek cigaretta csikkeket oltanak el az arcukon, valóban nincsenek felkészülve arra hogy a cigánygyerek és a szüleik nekitámadnak, valóban nincs felkészülve arra, hogy a cigánygyerek szarik az órán a tanárra figyelni, elvégre a szüleik is milyen rajok tanulás nélkül is, elvégre a tanulás is csak gádzsó találmány, ami nem szerves része a fenséges cigánykultúrának. Valóban nincsenek felkészülve arra, hogy tizenévesen már hordónyi hassal megy be az órára, elvégre a cigánykultúra része a korai gyerekszülés ! valóban nincsenek felkészülve a sok rablásra, magyargyerek verésre amit a cigány kölyökhordák csinálnak, a zsarolásokra, a fosztogatásokra ! Így valóban igazat kell adnom ebben Teresa San Román-nak, de bátran kijelenthetem, ezekre a deviáns magatartásokra a tanároknak nem is lehet felkészülni ! Abban is igazat kell adnom neki, hogy a cigányságnak fontos hogy olyan oktassa, aki tisztában van a cigányság szokásaival és a viselkedési formáikat is fenntartás nélkül el tudja fogadni ! Éppen ezért nem értem ezt az integrációs követelésüket a cigányságnak, hiszen az ami náluk elfogadott, azt a magyarok a kultúrájuk és a viselkedési szokásaik miatt nem tudják tolerálni, ha viszont külön osztályokba járnának és cigány származású tanárokkal folyna az oktatás, mindjárt semmilyen akadálya nem lenne a cigányság számára az oktatásban, hiszen olyan emberek tanítanák ezeket a cigány gyerekeket akik maguk is ebből a közegből származnának, illetve a kultúrájuk is azonos lenne a tanulókkal ! Nem lehet elvárni a magyar származású tanároktól hogy a még egymástól is erősen különböző cigánytörzsek viselkedésével, hagyományaival, szokásaival tisztába legyen ! Érdekes az is hogy a cigányszármazásuak többsége a szociológiai pályát válasza, nem pedig a tanári pályában gondolkodik ! Vajon miért ? Érdekes az is, hogy a tanultabb cigányszármazású egyedek nem igazán foglalkoznak népük további tagjaival, sőt egyenesen ki is kerülik azokat. Kivétel ez alól Balogh Artúr és Radics Béla, aki a többségi társadalom ellen szólalnak fel, bár e két egyén közül állítólag csak az egyiknek lesz szociológusi végzettsége. :-))) Az esze és viselkedése egyáltalán nem erre utal ! A tanári pályán elenyésző vagy esetleg nulla a cigányság száma, így viszont a cigányoktatás szinte lehetetlené válik. Az óvodai cigánygyerekek ritkák, főképen az iskolázott, beilleszkedett cigányság gyerekei járnak, a többség a cigányágnál szarik arra hogy óvodába vigye, így már eleve elmaradottak ! De ide rögtön be is illesztenék egy a nácik haza című förmedvényről vett írást, amiben jól kirajzolódik az, hogy a cigányság a magyarokat okolja a sötétségükért, azaz az iskolázatlanságukért, holott ez a cigányság hibája ! Íme :

Róma értelmíségi repulos gizike: A Náci Magyarók aheleyt hógy múnkát óktatást adnának nekűnk bőrtőnőket épitenek nekűnk!
De ne féljetek Nácik visza fogunk űtni és ki írtúnk beneteket!!!! Nem sokára mi leszűnk tőben Náci Sertés Magyarók!!!!

TISZTESEGES MUNKAT ADNI ACIGANYOKNAK EGGYENLO ESELYT A GYEREKEKNEK ATANULASBAN ES ALAKHATASBAN DE NEM EVVEL KEZDIK HANEM BORTONOKET NYITNAK NA MAJD MEG LASSUK MILESSZ BELOLE?????

A saját maguk okolása helyett inkább a magyar társadalmat vádolják és fenyegetik. Az elmaradotságukat és a munkanélküliségüket maguknak köszönhetik, mivel a tőke leszarja a származást, viszont előnybe részesíti a tudást, mert a segédmunka ma már csak inkább az építőiparban és még talán a mezőgazdaságban található meg, maximum még a földmunkáknál lehet így ilyen tudással elhelyezkedni. Feltételezhetően ennek a mocskolódó írásnak az elkövetője sincs tisztában azzal a ténnyel hogy nem a többségi társadalom felelős a cigányság alul-iskolázottsága és az alul-iskolázottságuk miatti munkanélküliségükkel. De azon sem gondolkodott el, hogy abban az esetben amikor túlszaporodjÁk a magyarokat, attól fogva a szociális rendszer összeomlása végett már nem fognak szociális és egyéb juttatásokat kapni, mert a cigányság adóbefizetése nem lesz elég ezeknek a kifizetésére ! A munkaerő piac pedig nem fog alkalmazni egy pár általánost végzett cigányembert. Tehát magyarul, saját magukat fogják éhen dögleszteni ! Az egyenlő eséllyel pedig a cigányság nem él, elég csak a tanárokat meghallgatni az órákon történő eseményekről ! Itt tenném fel a kérdést, mitől is cigány a cigány ? A választ le sem akarom írni! Azt azért megkérdezném ezen cikk írójától hogy mire megy a romológusi szak elvégzésével valaki ? Mire megy a szociológusi szak elvégzésével valaki ? Ezek gagyi szakok, a munkaerő piacon ezekből nem lehet megélni, mivel produktuma, értéke nincs ! Hasznos, kézzel fogható értéket ezekkel a szakokkal nem hoz létre senki ! A cigánygyermekek iskolakerülése pedig természetes, hiszen a legtöbbjük véleménye szerint az iskola felesleges. Hiába büntetjük a szülőket, azzal a helyzet nem fog változni, mert a legtöbb cigánycsaládban nem nagyon foglalkoznak a gyerekek ellenőrzésével, illetve hogy mit csinál amikor nincs otthon. Ezen talán az Orbán-kormány által most hozott szankcionálások talán változtatnak. A tanárok ezen nem tudnak változtatni, így nem értem hogy minek akkor ez ügyben továbbképzésre járniuk !
Hogy milyen szakmák lehetnek a kitörési pontjaik ? Hát nem hiszem hogy a romológia meg a szociológia a helyzeten változtatna. Mondjuk több lenne a visítozó cigány, de egyéb haszna nem lenne ! Mert mit is csinálna egy szociológus ? Kimenne a cigányokhoz és ettől megvilágosodna a cigányság, mert elmagyarázná az iskola fontosságát ? Az életvitelről adna tanácsot ? Esetleg segítene a munkaerőpiacon ? Vagy mi a picsát csinálna ? És egy romológus ? Ezen majdnem becsináltam a röhögéstől ! De számomra az is elég érdekes kijelentés volt, hogy ma már a legtöbb cigánygyerek elvégzi az iskolát, sőt tovább tanul, erről szívesen olvasnék statisztikát, mert én egypár esettől eltekintve nem ezekkel a tapasztalatokkal bírok ! Van egy mondata ennek a cikknek ami erősen elgondolkodtatott, ez pedig így hangzott :

"Európai hagyományokban felnőtt ember stabil munkahelyre vágyik, stabil fizetésre, és nem arra, hogy egyszer dolgozik, és annak a honoráriumából él ameddig bír. A cigányságban ez mindig így működött, ezért nem bírják annyira a kötöttségeket."

Na ezen erősen elgondolkodtam, vajon a cégek és a vállalkozók mit fognak kezdeni ezzel a felfogással ? Semmit ! Inkább nem alkalmazzák a cigányt ! Ez nem rasszizmus a részükről, elvégre kinek kellene egy olyan ember aki fizetés után nem megy dolgozni ! Lehet hogy ezért kell segélyezni őket, meg a kétoldali munkaundor végett ? Mi a francnak kell velük egyáltalán foglalkozni integrációs szinten ? Minek kell pénzt ölni egy ilyen egyszerű dologba ? Ha nem akar dolgozni akkor ne is egyen, ilyen egyszerű. Ha nem tud vagy nem akar integrálódni a társadalomba, akkor szerintem kár ezzel az egésszel foglalkozni, pláne erre a felesleges, meddő dologra anyagi forrásokat biztosítani. A beilleszkedett cigányságra kéne inkább ezeket a pénzeket fordítani, támogatni a kultúrájuk megőrzését, illetve ebből a pénzből támogatni a továbbtanulását a normális életvitelű cigányságnak, nem pedig a deviáns rétegbe ölni feleslegesen. Őket víz vagy a cigánykaraván vigye ! Értük nem kár !